Advertisement

Responsive Advertisement

Insiden amuk di AS, 13 maut


WASHINGTON - UNITED STATES. Seramai 12 maut manakala lapan cedera kelmarin selepas seorang bekas Tentera Laut  Amerika Syarikat (AS) melepaskan tembakan ketika mengamuk di pangkalan tentera di Washington sebelum bertindak menembak mati dirinya sendiri.

Lelaki dikenal pasti sebagai Aaron Alexis, 34, dari Forth Worth, Texas itu pernah berkhidmat dengan tentera selama empat tahun sebelum bertukar kerjaya sebagai sub kontraktor pertahanan untuk syarikat komputer gergasi, Hewlett-Packard pada 2011.

Susulan daripada kejadian menggemparkan itu, Biro Siasatan Persekutuan (FBI) menggesa orang ramai untuk memberi maklumat mengenai Alexis yang dikatakan mempunyai beberapa rekod buruk termasuk masalah disiplin sebelum ini.

Difahamkan, lelaki bersenjata itu bertindak sendirian ketika kejadian dan motif sebenar serangan tersebut masih disiasat.

Menurut laporan dipetik dari AFP, dalam insiden berasingan, seorang lelaki ditahan kerana didakwa membaling mercun ke arah pagar Rumah Putih beberapa jam selepas kejadian tersebut.